Mapa nabíjecích stanic

Kontakt

 

Asociace pro elektromobilitu České republiky, z.s. /APEL 

(Association for electromobility of the Czech republic)

zapsaná ve spolkovém rejstříku vedeném u Městského soudu v Praze, oddíl L, vložka 1001

IČ: 00565431

 

Sídlo Asociace: Sedlčanská 79, 257 91 Sedlec-Prčice, Česká Republika

 

+420 608 400 000


vegr@elektromobily-os.cz

 

Přihláška ke členství

Roztrojka pro nabíjení

Roztrojka pro nabíjení až 3 elektromobilů s jednofázovou palubní nabíječkou z jedné zásuvky 400V/32A (učební pomůcka)

 

Celý článek včetně fotografií ke stažení najdete ZDE

 

Lze nabíjet najednou jakákoli kombinace až 3 elektromobilů s jednofázovou palubní nabíječkou (Nissan i silnější 6,6 kW):

Nissan Leaf

Nissan e-NV200 (dodávka)

Kia Soul EV

BMW i3 (starší verze, nová bude mít 3fázovou nabíječku)

Renault Fluence Z. E. 

Peugeot i-On

a další

Můžeme i Smarta, který se automaticky přepne do jednofázového nabíjení, ale je to škoda, protože Smart umí nabíjet třífázově, tedy 3x rychleji.

Například v Brně ve Vaňkovce je zdarma stojan E.ON, kde je právě zásuvka 400V/32A a na tuto zásuvku se dle návodu může připojit jen jeden elektromobil. Již nyní víte, co se s touto roztrojkou tam dá dělat.

Pokud si ještě vyrobím kabel z Mennekesu typ 2 na pětikolík (dle firem EVRacing nebo inChaNet, lze toto provádět i  na dobíjecích stojanech s Mennekesem typ 2.

Aby toto fungovalo, je třeba mít v autě možnost připojení na takovou zásuvku (buď kabel s vidlicí pětikolík nebo přenosný wallbox a kabel na zásuvku Mennekes typ 2).

Tolik informace.

Předpokládám, že odborníci mi neschválí možná materiál krabice - účel byl průhledná učební pomůcka. Zásuvky lze přemontovat do certifikované elektrikářské krabice (vhodnou velikost však zrovna neměli).

Tato učební pomůcka i ukazuje výrobcům elektromobilů s jednofázovou palubní nabíječkou, že mají v tomto směru co dohánět (vyrábět elektromobily s třífázovými nabíječkami)! To bychom pak byli víceméně nezávislí na rychlodobíječkách a to zřejmě někdo nechce.

 

 

Doplňující informace:

 

Roztrojku se nevyplatí vyrábět doma, protože jen samotné 3 zásuvky jsou za cenu přes 500 Kč (bez přívodky). Raději doporučuji rovnou koupit a uvnitř zapojit tak, aby byly posunuty fáze (z přívodky L1 na L1 první zásuvky, z přívodky L2 na L1 druhé zásuvky, z přívodky L3 na L1 třetí zásuvky) a tak mohl každý jednofázový elektromobil mít pro sebe 1 fázi.

 

Zde je odkaz:

http://elektromaterialy.cz/?p=productsMore&iProduct=2556&sName=Roztrojka-32A-5-ti-pol-

 

 

Doplňující informace (dle majitele Tesly Pavla, firma Sampro s. r. o., Polička, viz EVMAPA.cz):

Elektromobily Tesla umí využít i jen 2 fáze a Tesla si umí vzít z těchto dvou fází i 15 kW! Nabízí se tedy řešení, že pokud je majitel Tesly ochoten rozdělit se o zásuvku, budeme s Teslou nabíjet pouze jeden elektromobil (L1) a fáze L2 a L3 ponechat pro Teslu. Takže ještě navíc propojit fázi L3 z přívodky na L2 (lze i na L3) druhé zásuvky.

Pak elektromobil s jednofázovou palubní nabíječkou budeme nabíjet na první zásuvce a Teslu na druhé zásuvce. Třetí zásuvku necháme volnou.

 

 

Další variantu popisu zapojení zásuvek poskytl přímo Pavel (Teslu pak nabíjíme na první a další elektromobil na druhé zásuvce - obráceně než je výše uvedeno):

 

 

Na roztrojce to chce mít jednu zásuvku pouze se dvěmi fázemi, Tesla si sama jednu vypnout neumí, umí si pouze nastavit proud od 5-32A

Takže aby to bylo zapojeno takto:

 

Přívodka              Zás.1     Zás.2     Zás.3

L1                           L1                          

L2                           L2                           L1

L3                                           L1          

Pak bude možno ze všech tří nabíjet jednofázově z L1, anebo z první dvoufázově a druhé jednofázově, pak se třetí musí nechat volná.

 

 

Po zkušenostech ze srazu v Olomouci (píše Pavel):

„Sraz v Olomouci potvrdil, že taková redukce se hodí. Takže jsem ji hned pořídil a předělal.“

 

A právě fota od Pavla potvrzují, že se opravdu roztrojku nevyplatí vyrábět, ale rovnou koupit a příslušné zapojení uvnitř upravit (viz výše). Pavel je i ochotný pomoci s pořízením takové roztrojky včetně zapojení. 

 

 

Závěr:

 

K roztrojce je třeba mít s sebou alespoň krátký kabel 5x6mm2 opatřený na obou koncích vidlicí a zásuvkou 400V/32 nebo tento kabel mít zavedený do roztrojky místo přívodky (poslednímu řešení se ale po praktických zkušenostech vyhýbám). Samozřejmě se hodí redukce na jiné třífázové zásuvky. Při odběru je nutné respektovat výši jištění dané zásuvky.

 

Ideální stav by byl, aby na každé benzínce, restauraci, hotelu, … byla zásuvka (pětikolík CEE 5P 400V/32A) k dispozici. Pak by tato síť zásuvek dobře doplňovala rozrůstající se síť rychlonabíječek.

 

Přejeme všem elektromotoristům, aby toto jednoduché zařízení přispělo k jejich pohodě a přátelství na cestách!